Buscar

Páginas

Kekasih separuh masa....

Bismillahirrahmanirrahim..


Entry tertangguh...


Masa tunggu keputusan espiem tahun 2007*kalau xsilap* mintak lah keizinan mak nak kerja part time...yelah..cuti panjang tapi takde ape nak buat...mak kata.."okeh2..nanti cari.."


tapi...
sampai sudah takdenye beliau nak membantu....huhu...mak memang tak bagi kerja selagi belum habis belajar...katanya nanti dah reti pegang duit sendiri dah malas nak belajar..


"Mak...ina nak buat part-time ajar tuition boleh tak?boleh tambah duit..." kata saya pada suatu hari....


"pegi lah...."kata beliau dengan pesanan-pesanan yang banyak...




YIPPPPEEDIEEEDOOOO..*dalam hati jep lah*


tu lah my first job....ever....


sebelum nih tak pernah earn duit sendiri.....bila tanya mak kenapa bagi pulak kerja part time..dulu tak pena pun nak bagi...


beliau kata.....sekarang belajar cari duit....tahu camana susahnya nak dapat duit tuh..penat kerja...


betul lah kata beliau...memang nak dapatkan 10 ringgit pun banyak effort yang kena buat...


kalau sebelum nih nak duit mintak je kat mak abah...xpena pun pikir sama ada mereka ada duit ker..takde duit ker...tahu nak nak nak....




bila sendiri dah kerja baru lah nak mintak tu fikir banyak-banyak kali....penatnye abah pergi kerja tetiap hari..kita sebagai anak suka-suka jer mintak...


perasaan earn duit sendiri ni memang sangat-sangat berbeza dari just terima dari mak abah....rasa seronok tauuuu bila tahu duit tuh hasil usaha kita......kita akan lebih menghargai apa-apa yang kita beli guna duit yang kita earn...


selain tuh....kerja part-time nih secara tak langsung ajar kita untuk berdikari...belajar usaha sendiri tanpa menanti bantuan dari mak abah..dan jugak preparation untuk diri sendiri..supaya lebih endurance terhadap dugaan dan cabaran dalam alam kerja yang akan ditempuh lepas habes belaja....


kerja part-time nih jugak secara tak langsung ajar kita communication skills....kalau kat zaman U kita biasanya mingle around our friends jer..unless active kat persatuan kelab ker baru lah ada communication ngan orang yang di luar lingkung pelajar...


kerja masa belajar jugak bantu kita belajar atur masa....so that tuntutan utama kita iaitu BELAJAR di penuhi di samping dapat memenuhi tanggungjawab yang diterima once kita accept the job offer...so belajar dapat...duit pun dapat.....




macam saya buat part-time home tuition...jadi ada extra benefits untuk saya..at least saya dapat experience yang bagus...taklah cuma belajar teori kat kelas..pastuh tak practice...selalu masa dalam kelas kalau belajar...especially methodology subjects...selalu saya dapat relate my experience dengan apa yang lecturer ajar....


kerja part-time jugak buat masa saya lebih terisi...kalau dulu banyak sungguh masa yang lapang-lapang...tapi sejak jadi ticher part time nih..masa lebih banyak dihabiskan untuk anak-anak murid..kalau tak pergi mengajar....fikir pulak apa nak ajar pada next class...masa lebih terisi...dengan perkara yang berfaedah..insya-Allah...


and finally...alhamdulillah sangat-sangat.....teaching is always my passion..sukaaaaaaa sangat nak mengajar........jadi selalu pergi kerja dengan hati riang ria...niat mahu anak-anak pandai...supaya mereka dapat improve dalam pelajaran...supaya mereka cintakan ilmu..supaya mereka jadi anak soleh-solehah.....




cikgu nih sikit sebanyak macam mak ayah....mak ayah masa budak-budak belajar ngan kita...kita instill lah macam-macam input pada mereka.....anak-anak yang tulus nih mudah sangat menerima......jadi kalau mengajar tuh janganlah cuma pada buku....leh cuba semai nilai-nilai dan ilmu-ilmu yang berkaitan agama..insya-Allah mereka terima dan percaya...

Seperti mana hadis Rasulullah saw, "anak itu ibarat seperti kain putih,ibu bapalah yang akan mencorakkannya menjadi nasrani, yahudi ataupun majusi"

Bukan racist atau apa...tapi saya sangat percaya penting untuk anak-anak mendapat guru/pendidik yang tahu Islam supaya mereka dapat lihat contoh yang baik.....contoh macam mana Islam itu yang sebenar-benarnya...yelah..budak-budak nih dunia dia taklah luas mana...mak ayah,adik beradik,kawan-kawan,cikgu-cikgu......persekitaran sangat mempengaruhi pembentukan diri seorang kanak-kanak tuh....

selain earn duit....saya ada matlamat lain untuk anak-anak murid saya...insya-Allah...moga hasrat murni saya tercapai....moga saya tak tersasar dari niat saya...moga saya bekerja tidak hanya untuk duit....semoga di samping bekerja mendapat harta dunia, ada sedikit bekalan untuk saya bawa ke 'sana' nanti....insya-Allah...amiiin...

oooooooooh...rindunya kekasih separuh masa saya, anak-anak murid saya...cuti sekolah nih..sobssss...jadi mereka dicutikan dari tuition jugak...

ps: cant wait to teach again.......I MISS TEACHING.....=(

one day nak bawak anak-anak murid pergi archery....


jom laike page saya kat fb.....satu motivasi tuk tulis belog kembali...=)

0 luahan rasa:

 

Followers