Buscar

Páginas

JOM!! kahwin, nak??

Assalamualaikum...
Selawat serta salam buat junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W...
sahabat-sahabat serta kaum keluarganya...

Alhamdulillah masih lagi saya berpeluang untuk melorek sedikit tanda di blog yang tiada seberapa ni....semoga apa sahaja perkongisan  kat sini memberikan faedah buat siapa yang membaca....

Bila nak kahwin?

Soal perkahwinan memanglah tajuk yang sangat-sangat hangat buat masa sekarang dengan umur sekarang ni...siapa yang takmau kahwin,kan?mungkin ada yang cakap apa lah belum kahwin da pandai nk cakap pasal kahwin...tp niat saya cuma satu..untuk berkongsi sedikit buah fikiran sy yang takberapa nk tepat ni berkaitan tajuk ni...

mungkin ada yang berkata org yang dah kahwin je layak bercakap pasal kahwin...yang belum kahwin takboleh la sebab bukan ada pengalaman..tp apa kata kite lihat tajuk ni dari perspektif insan-insan yang belum berkahwin macam diri sy ni...ok?? 

Bismillahirrahmanirrahim...Moga-moga Allah memberi ilham untuk kita semua....dan terutamanya untuk sy yg menulis agar segala yg ingin disampaikan dapat difahami oleh pembaca-pembaca sekalian..ameen..mudah-mudahan...

sy pernah diajukan oleh emak,

"kenapa awak nak kawen awal? da puas ke nikmati hidup? "

puas otak berfikir...apa lah agaknya jawapan yang nk sy bagi ni......dengan tenang sy jawab......." sebab taknak dah buat maksiat..." untuk soalan yang kedua, da puas ke nikmati hidup.... sy jawab, "puas dah mak, takde ape lagi dah rasa....nak nikmati dengan suami pulak.."

pheww..nasib baik mak tak marah..hehehe....die senyum je.....Alhamdulillah.....setakat ni mak belum lagi meletakkan kata putus yg sy takboleh berkahwin masa tengah study...masih ada ruang2 untuk perbincangan...itu bahagian sy yang mana parents takkisah...tp ada jugak dalam kalangan rakan2 yang ibu bapa mereka takmembenarkan perkahwinan ketika masih belajar....takpe kawan2..jangan putus asa lagi..bawak berbincang ngan ibu bapa masing2..dan andai mereka masih takmembenarkan..mungkin ada hikmah..redha je ye..jangan pulak kahwin lari....
************************************ 
ni rekaan penulis berkaitan luahan hati anak yg minx nak kawen.ehehe..cam cedok2 dari yg dibaca sblm ni.
                                                 
wahai mak dan abah, 
antara sebab kenapa kami ni remaja-remaja yang sedang belajar ni nak sangat berkahwin adalah kerana ada antara kami dah terlalu lama berkawan dan takut andai nanti terbuat maksiat...macam mana?almaklumlah deting2 je mesti ada syaitan mencelah..tak deting nanti rindu pulak.....kami pun duk jauh dari mak abah...kadang2 susah kami ni nk jaga diri sendiri....kalau mak abah kahwinkan kami kan senang....setiap kali kami jumpa,dapat pahala..setiap kali pegang tangan dapat pahala...suap2 makan dapat pahala....kan bagus tu wahai mak abah...kalau mak abah takbagi kami kahwin..kami deting2 ni kumpul dosa...macam mana la pelajaran nak berkat....

kalau mak abah bagi kami kahwin....semangat tau kami nak belajar...sebab kami tahu kami ada tanggungjawab...nak bagi masa depan yang cerah untuk anak isteri kami....dan pulak mesti makin seronok kami nk belajar..sebab ade yang bagi semangat..ada yg tolong buatkan air setiap malam kalau kena stay-up....ada yg leh tlg picit2kan leher kalau lenguh menghadap laptop lama sangat....seronok kalau macam tu wahai emak abah ku sayang....

emak abah tau tak, kami ni dah dewasa..walau kami masih belajar kt universiti....kami punya naluri normal....terasa ingin menyayangi dan disayangi....dan kami tau sangat2..berdosa kapel2 ni....jadi apalah salah kalau kami yakin dapat membahagiakan satu sama lain....emak abah mudahkanlah urusan kami untuk bernikah.....mak abah janganlah letakkan mahar tinggi2 sangat...kita buat yang wajib je..kan yg penting lepas kahwin daapt hidup harmoni....

kami tau mak abah sayangkan kami..dan nak kami jadi anak yang berguna...tapi mak abah tau tak..kalau mak abah kahwinkan kami....insya-Allah kami akan belajar macam mana nak memikul tanggungjawab..kami sedar perkahwinan ni bukanlah perkara kecik n tuk seronok je macam main pondok2 tu..kami tau mak..kami tau abah....bila kami dah kahwin, takkanlah kami nk pergi berhuha-huha lagi macam remaja2 lain...

kalau mak abah kata perkahwinan tu berat dan merunsingkan dan boleh buat pelajaran kami terjejas, ada ramaaaai sangat student2 yg dah kahwin..dan terbukti perkahwinan masa belajar banyak mengajar mereka erti berkorban dalam perkahwinan...yelah sama2 susah dan sama2 senang untuk berjaya....

mungkin jugak mak abah risau kan apa la anak aku nk makan kalau kawen masa belajar....mak...abah....kalau masa kami bujang kami leh makan..takkanlah da kahwin tak ada makanan pulak...insya-Allah mak,abah...kan Allah dah janji..Allah akan mencukupkan rezeki bagi mana2 hamba-Nya yang mahu berkahwin...takkanlah Allah menzalimi kami....kami bukan buat maksiat...kami cuma mahukan yg haram menjadi halal...yg dosa menjadi pahala...

kami sedar kalau dah kahwin,tanggungjawab nafkah pada si suami..tapi....kena la faham dan tolak ansur kan...suami isteri sama-sama boleh usaha cari duit untuk menampung hidup...bekerja sama2 di samping belajar...mesti tu nanti akan ajar kami erti susah payah dan lebih menghargai satu sama lain..betul tak emak?abah?

mungkin mak abah fikir kami terlalu muda untuk pegang tanggungjawab sebagai suami atau isteri....tapi..kematangan tu bukan bergantung pada usia,kan?kami yakin kami mampu memikul tanggungjawab..kalau tak,takkan kami minta izin nak kahwin dari mak abah ni..bukan kami tak terfikir takut nanti mak abah hambat pulak dengan penyapu..hehe...tapi kami yakin..niat kami baik...sebab tu beranikan jugak diri untuk bagitau mak abah tentang niat kami ni..*buat muke comel jap*

kami harap sangat2 tiada la halangan dari mak abah..berikan kami kepercayaan..berikan kami sokongan..insya-Allah akan kami buktikan...sayang sangat kat mak..sayang sangat kat abah...muah8....

peluk cium dari anakmu,

*muke stress masa tules surat*~~sekadar selingan

************************************  

secara ringkasnya kebiasaaan ibu bapa tidak membenarkan anak-anak untuk berkahwin di usia muda adalah kerana faktor kematangan anak-anak tu sendiri. Ibu bapa risau kalau-kalau nanti anak tak bahagia dan macam-macam lagi la yang ibu bapa fikirkan.

kita sebagai anak pun kena la faham kenapa mereka ni takbenarkan..mesti ada sebabnya....MESTI ADA....cuba cari...dan yakinkan mereka yang kamu-kamu ni da teramat2 yakin..bawa-bawalah berbincang ngan mereka..ibu bapa mana yg tanak anak mereka gembiran..kan2???

apa yang anda leh wat dalam proses meyakinkan mereka...

pertama sekali..kenalkan dulu buah hati anda tu pada parents serta keluarga...biar mereka tahu yang buah hati anda tu benar-benar serius.....biarlah mereka nk spotcheck ke wat drug test ke urine test ke...bagi je..biar mereka betul-betul yakin dengan calon yang anda bawa tu..

yang kedua....buktikan yang anda betul-betul nk mengelakkan maksiat..sebab tu sebab utama anda nak kahwin,kan?jangan deting2 atau berjumpa sesuka hati..patuhi garis panduan yang dibenarkan Islam....berjumpe dengan ditemani muhrim..di tempat yang tak menimbulkan fitnah...nk lagi bagus kalau nak jumpa je ajak datang rumah..jumpa dekat ruang tamu yang ada muhrim..biarlah pun kalau mak abah nk dengar apa yg dibualkan....jangan selindung2...dekat situ mak abah kita akan yakin yang si lelaki ni betul-betul nak kan anak mereka..kalau korang syok2 je dating ke hulu ke hilir..mane nk nmpak kesungguhan nk mengelak maksiat,kan??

yang ketiga....tunjukkan yang anda da dewasa dan bersedia menggalas tanggungjawab sebagai suami atau isteri...yang perempuan tu mula lah belajar buat kerja rumah...masak2..kemas umah..jaga beby....semua2 la yg basic2 keje sorg isteri..nanti mak abah kite tengok..terdetik lam ati mereka.."dah besar rupanya anak aku ni.."..kadang2 tu mak abah takbagi kahwin bukan apa, camana lah nak kahwin kalau masih lagi bangun tito tengah hari..makan nk kena hidang depan mata....betul tak??bagi yang lelaki lak....cuba tunjukkan ciri-ciri somi mithali..tunjukkan ketegasan....usaha2 la sikit2 nk cari duet...keje part time ke ape2 la...sebab..takkan la mak abah nak bagi kawen kalau siang malam asek merempit je....kan2???betul ke salah?


 yang keempat.....part ni kena tebalkan muka sikit...ehehe...mule berkias2 pasal niat nk kahwin kat mak...biasanya kt mak la sebab mak kan reporter..nanti berita konfem smpai kat abah kite..eheheh...berkias2 kat die yg korg simpan niat nk kawen awal.....cube tgk reaksi diorg macam mana..di samping tu jgn lupe teruskan lagi step2 yg kt atas tadi..jangan stop....tnye2 la sama ada mak abah nk suh tunang ke ape ke....korek2 dari mak....kalau dah tau senang la kan nk merancang.....pastu berbincang la agak2 bile masa paling sesuai tuk suarakan hajat pada mak abah..kalau agak2 nampak green light....itu da bagus..leh la slow2 pikir bile nk merisik ape semua...


yang kelima...pastikan dah miang2 nak kahwin tu..pelajaran jangan abai..dan rapatkan diri ngan ahli kuarga...jangan la asek pikir sang kekasih hati pengarang jantung....teruskan lagi step2 yang kat atas tu....

yang keenam...da agak2 mak abah da 99% setuju...cube ckp pada mak abah..."mak abah...kalau kuarga 'kawan' sy nk dtg merisik boleh?"...kalau mak abah setuju....YIPPEDIIIDOOOOO!!!~~ahahaha...tp kalau meka tak setuju lagi..sabarlah dan sambil tu masih teruskan step2 yg kat atas ni tadi sampai meka betul2 yakin...

kalau byk kali pn meka taksetuju...tanya la terus terang2..kot2 mereka ada yg takkena pada bakal pasangan anda tu..almaklumlah mata org2 tua ni sensitif sikit..mungkin ada silap kat mana2...bincang secara baik...kita dah dewasa...berbincang stail org dewasa..sbb mak abah kite lagi tau kan apa yg baik untuk kita....

selain tu...jangan lupa pada yang MAHA TAHU...Allah yang mengetahui segala2nya yang dah berlaku,sedang berlaku atau yang akan berlaku...istikharahla minta petunjuk...selain dari tanya mak abah..kite perlu juga 'tanya' pada dia.....sama ada keputusan kita ni betul ke salah....


doa...doa...doa..dan terus doa.....kalau tu yang terbaik.sudah pasti Allah akan makbulkan...dan andai jawapan istikharah anda tidak seperti anda harapkan...redha la...sebab..kadang2..apa yg kita suka tu taksemestinya baik untuk kita..apa yg kita taksuka tu kadang2 tu lah yang terbaik.....

kalau agak2 da rasa nk kawen sgt...tp jawapan istikharah tidak menjurus kepada buah hati kita tu.....suruhlah mak abah atau orang yg kita percayai untuk mencarikan jodoh bagi kita....mana tahu itulah sebenarnya jodoh yang Allah sediakan pada kita...kadang2 kite taksemestinya kahwin dengan org yg kita cintai baru boleh bahagia...sebab...rasa cinta ni boleh dipupuk..dan bukankah cinta selepas kahwin tu lebih manis???jangan bersangka buruk dengan Allah..kalau Dia takdirkan kita dengan bukan orang yg kita cintai hari ini,takmustahil hari esok dialah yang paling kita sayang....hati manusia kan Allah pegang...bile2 je Dia boleh balik2an...

yakin...yakin...yakin.....yakin pada ALLAH....

so secara kesimpulannya.....kawen muda ni...banyak baiknya..tp dengan syarat da betul2 ready dan faham tanggungjawab dan bukan hanya sebab nk seronok je..bersama sebuah lafaz akad itu datang bersamanya seribu macam tanggungjawab..kalau belum yakin pada diri....janganlah...nanti menzalimi diri dan pasangan je..tapiii..kalau da yakin..go on aje!! Allah bantu kalau niat untuk mencari keredhaan Dia....

mari kita baca doa agar dipermudahkan jodoh: 

Bismillahirrahmanirrahim

Rabbana hablana min azwaajina, wa dzurriyyatina qurrata a'yuniw, waj'alna lil muttaqiena imaamaa
Ertinya:
Ya Tuhan kami, anugerahkanlah kepada kami jodoh  kami dan keturunan kami sebagai penyenang hati (kami), dan jadikanlah kami imam bagi orang2 yang bertakwa." (QS 25:74)

ameen Ya Rabb


ps: semangat extra lak bercakap pasal ni..ermmm..yela sapa yg takmau kahwin kan.....

pss: tapi ingat..dalam memilih calon pon ade kriterianya....ponatla nk cite lam 1 entry ni je..nanti sambung tajuk tips memilih pasangan lak erkkk........antara cirinya...tengoklah pada AGAMANYA... AKHLAKNYA.... KETURUNANNYA....dan lain2....


psss: sempat maen polyvore siang tadii..ni hasilnyee *wink*


********
sebagai penutup:

 Sabda Rasulullah S.A.W
يا معشر الشباب من استطاع منكم البأءة فليتزوج فاءنه أغض للبصر و أحصن للفرج و من لم يستطع فعليه بااصوم فاءنه له وجاء 
Maksudnya: “Wahai pemuda(belia) sesiapa yang mampu dikalangan kamu untuk (berjima) maka berkahwinlah, Sesunguhnya ia menundukkan pandangan kamu, memelihara kemaluan mu(kehormatan) dan bagi sesiapa dikalangan kamu yang tidak mampu dengannya adalah dengan berpuasa. Sesungguhnya ia adalah pencegahnya”
 

wallahualam...
sekian....


*andai ada kekurangan dalam menules..harap dimaafi....dan sudi2kanlah perbetulkan...*

10 luahan rasa:

Kak Idah

wah ina..rajin menulis sekarang..bgs2..akk kena ikut contoh seperti ina ni..menulis berisi..hihi
jgn lupa hntr kad ye kalau kawin.akk cuba pakat2 dgn k.sarah attend ..hhihi gurau aje..ina ajar akk main poly(apa ek lupa lak)...

zia amalin

wah..congret ckgu
mmg btul2 rjin menulis ni.zia ni sjak msuk blja blik..da mula rs "xrajin" nk mnulis.time cuti dlu sllu je mnulis.huhuhu
pape pn godj0b ^^,

ticher ina

kak idah~~> alhamdulillah...tiba2 ilham datang malam tadi...
hehe..
insya-Allah kak kalau de jodoh...
ina jemput...hehehe
pasal polyvore tu leh ajeee...mudah..insya-Allah...

zia~~> sy taleh titon malam td...pas tules ni baru lena...hehehe

HazimahRahman

xsabar tunggu ina kawin!! hahaha :)

ticher ina

Zimah doakan ina cepat2 ketemu jodoh yeeeee...
Ameen

riz-al

wawwww....mmg tiptop la cikgu...tahniah..smga bahagia sll yer...hehe

ash_mza

huUu~
lagi tiga tahun menamatkan pengajianku...

sabarlah hati... T_T;

ticher ina

mr ash..
nk nikah da ye..
hehe.
d time will come..
insya-Allah

tulipsputeh

nice entry... trsangkut lame mbca entry kamu.. best..=)

ash_mza

ticher ina...
i'm miss :D
bukan mr... hik3...

 

Followers