Buscar

Páginas

Murtabak Maggi Hati Waja...*nama je gempak*


Di petang yang hening ketika memikirkan ape nak makan........sms ditaip....

"Jannah..mintak resepi murtabak megi yg kite makan masa ptama kali tido umah bie tuh...ada x?"

"Pergh. Ko ingat ea.Aku x ingat lor"

"Ahaha...igt lahh..teringin plak nk makan"

"Huhu...xde...kite buat sndiri ke"

"Xla..adik wan zariman ape ke nama die xigt yg buat..kite makan jerkk..hehe....kotlah ko tau resepi die.."

"Aku tatawu.Bdk tu pun dh ke jepun. Kuikuikui"

*kuciwasss*

>>>>>>>>>>>


>>>>>>>>>


>>>>>>>


>>>>>


>>>


>


taraaaaaaaaaaa...menjadi jugak murtabak megi juadah berbuka puasa harini....hehe..alhamdulillah..sedaaap...


*jannah, ang suh apdet, kite da apdet...kt belog lagik*


saje lah nk share resepi kot ada sapa-sapa yang terasa nk buat n rasa.....mableessssssss bak kata kak leha...*sobsssss...rindu WKTI*


nih leh makan 4-5 orang.....


Bahan-bahan
~3 peket mee segera (jenama dan perasa ikut citarasa) *tadi saya guna maggi kari*
~5 biji telur (lagi banyak lagi sedap, lagi lama nk kena goreng)
~daging cincang
~bawang besar dihiris
~bawang putih tumbuk

~sos tiram
~sos cili thai
~serbuk lada hitam dan putih


cara-caranya
~pukul telur sampai kembang dengan perasa mee segera tadi. Ketepikan.
~lembutkan mee segera tadi ngan air panas(rebus pun boleh) dan toskan
~tumiskan bawang besar dan bawang putih sampai naik bau.
~masukkan sedikit sos tiram dan sos cili thai secukup rasa. Gaul sekejap.
~masukkan daging cincang tadi dan taburkan sedikit serbuk lada hitam dan putih ikut selera. Masak sampai daging berubah warna dan kering air. 
~campurkan daging yang dah masak tadi dan mee segera yang dah lembut ke dalam telur. Kacau sebati.
~atas kuali leper, panaskan minyak. 
~goreng smpai permukaan murtabak jadi keperangan (jangan tebal sangat takut nanti telur bahagian dalam tak masak)
~siap dihidang dan mablessssssssss dimakan bersama sos cili thai.


resepi nih leh je alter ikut kegemaran. Boleh tambah sayur, tukar daging dengan ayam ke sausage ke atau kalau tamau letak langsung pun takpe...terpulang....


sebab kenapa saya goreng dulu daging tuh sebab takut nanti kalau campur mentah-mentah takut pulak nanti tak cukup masak....penuh pulak emergency ward nanti semua kena food poisoning....hehe....


Bak kata mak, "Makanan nih kita yang buat dia, bukan dia buat kita."........jadiiiiii..buat jelah camane2 pun asalkan boleh makan...hehe..


menarik tak?????? weeheee..so lepas-lepas nih leh la sape-sape try...sedap makan masa panas mahupun sejuk..*ayat promosi*


hmmmm..........sonok la plak kongsi resepi dalam belog.....so rasanya ade segmen baru dalam belog yang jarang apdet nih....hehe.....


selamat mencuba..


\^o^/


ps: sape2 tahu camne nk edit spacing untuk entry blog?cam besar sangat spacing die...

1 luahan rasa:

ukhti syikin

wah.. 1st time tengok... <3 menarik sgt2 :)

 

Followers