Buscar

Páginas

short update with recipe

Assalamualaikum W.B.T


pernah tak korang pergi ke restoran dan order Nasi Daging Merah pastuh bila order sampai tengok-tengok cuma ada 5keping daging dan bawang yang melebihi daging..dah macam lauk bawang masak merah pulak...jadinya hari nih rasa nak share resepi daging masak merah yang cam ala-ala kat restoran tuh....insya-Allah pasnih takrasa nak makan daging masak merah kat kedai sebab sendiri pun dah reti masak..


Bahan-bahan:
*halia,bawang putih,bawang besar,bawang merah(hiris)
*lada kering (blend)
*sos cili,sos tomato,sos tiram,sos thai,sos ikan
*tomato
*daging
*garam
cara-caranya:
~mula-mula rebuskan daging tadi sampai empuk(terpulang lah nak hiris dulu baru rebus atau nak rebus dulu baru hiris)..
~panaskan sedikit minyak dan goreng daging yang dah dihiris tadik tuh..jangan garing sangat..agak-agak sampai da agak kering je...then keluarkan...
~tumiskan bawan putih dan halia sampai naik bau...(terpulang lah nak hiris ke cincang ke mayang ke...kalau taksuka rasa halia dan bawang putih saya cadangkan agar hiris saje agar lebih mudah nak asingkan bila makan nanti)
~masukkan lada kering yang dah blender tadi....dalam 1-2 sudu besar dah cukup bergantung pada banyak mana daging tuh...kalau tuk 2-3 orang makan satu sudu dah cukup...tumis dan kacau pada api sederhana sampai cili tuh garing..kalau tak nanti rasa mentah...
~kemudian leh lah masukkan semua jenis sos yang ada kat dalam tuh...kuantiti secukup rasa....tambahkan sedikit air untuk kuah...sesuaikan rasa
~bila kuah dah mendidih, bolehlah masukkan daging dan kacau rata...masukkan tomato,bawang besar hiris dan cili besar hiris....kalau suka berkuah masukkan lah air lagi...kalau suka kering, masakkan sampai kepekatan yand disukai..
~kemudian boleh dihidangkan bersama nasi panas....memang nyummie!!!
semua bahan-bahan di atas bolehlah disesuaikan ikut citarasa..suka pedas tambahlah lagi cili blend...atau pun cili padi..kalau suka rasa limau-limau, tambahkan daun limau...suka sayur, letaklah carrot ker ape ke...


dan oh ya.....pasal kak sarah yang dalam entry lepas...alhamdulillah selang 2 hari lepas perjumpaan kat Nilai tuh Allah izinkan kak Sarah ke Bangi..ada urusan sikit dengan bank...dan saya leh pergi dan ambil gambar yang lebih proper dengan beliau serta anak-anak....suka!!!
dan dengan izin Allah tertunai juga janji untuk jemput ain dari PH balik ke pangkuan keluarga...Alhamdulillah.....seronok sangat dapat borak ngan ain dan terjadi peristiwa yang tak dapat dilupakan..hehe..
promot shayla satin...ain ada jual..saya juga ada jual...
berbaloi-baloi!
sekian saja entry pendek cacamarba nih..banyak keje skolah nak kena buat...assalamualaikum semua..^_^


Dan apabila mereka mendengarkan apa yang diturunkan kepada Rasul (Muhammad), kamu lihat mata mereka mencucurkan air mata disebabkan kebenaran (Al Qur’an) yang telah mereka ketahui (dari kitab-kitab mereka sendiri); seraya berkata: “Ya Tuhan kami, kami telah beriman, maka catatlah kami bersama orang-orang yang menjadi saksi (atas kebenaran Al Qur’an dan kenabian Muhammad s.a.w.).
Al-Maidah:83

2 luahan rasa:

afif

maaf memang berpurdah ke? TESL UKM ye?? ajar sy B.I

Al Faqir Rabi'ah Al 'Adaweeyah

assalamu'alaikum ticher ina..

moga dapat melalui minggu exam dengan tenang dan cemerlang. amin..

tergelak baca ayat pertama awak kat atas tu. kelakar kot. hihi^^

-kak wee adaweeyah-

 

Followers